Voor de huidige president van Amerika is een website een noodzakelijk marketingmiddel. Omdat Barack Obama geen kiezers wilde mislopen, werd er tijdens de verkiezingen alles gedaan om zijn website zo rendabel mogelijk te maken.

 

Obama campagne 

Een team van de beste gedragspsychologen en marketeers hebben de website grondig getest en hebben niks aan het toeval over gelaten. In dit artikel laten we jou zien welke verbazingwekkende details hebben bijgedragen aan het succes van Obama's website.


Het doel van de website: donaties krijgen

Uit ervaring van het verkiezingsteam is gebleken dat elke e-mailabonnee die de site binnenhaalde, goed was voor 8 dollar aan inkomsten. Met de inkomsten uit deze e-mailabonees kon Barack Obama zijn verkiezingscampagne probleemloos bekostigen, maar hoe haal je iemand over om zijn e-mailadres achter te laten?

 

Webdesign Rotterdam 

Analyse van de website

Nadat we het doel van de website wisten, zijn we gericht gaan analyseren hoe de website van Obama de e-mailabonnees binnen zou gaan halen. In de loop van de verkiezingsperiode zijn er meer dan 50 verschillende varianten van de website getest op productiviteit. De meeste van deze website-varianten hebben wij opgeslagen en met elkaar vergeleken. We zagen een duidelijke lijn in sommige elementen op de website terugkomen die we graag met je willen delen.

 

Kijkgedrag

We zijn als mens geprogrammeerd om andere mensen in de ogen aan te kijken, dit wordt geregeld door het oudste gedeelte van ons brein, hier kan je niet onder uit. We zoeken elkaars ogen automatisch op wanneer we met elkaar praten, maar ook op websites zijn ogen moeilijk te weerstaan.

 

Barack Obama

 

Omdat de online consument weinig aandacht heeft, is het extra belangrijk om zijn aandacht goed te gebruiken. Dit heeft het team achter de website van Barack Obama ook moeten denken. Met die reden in het achterhoofd hebben ze foto's van Obama op de website geplaatst die de aandacht weerleggen, in plaats van opeisen.

 

Ze gebruikten het instictieve gedeelde van ons brein in hun voordeel, door foto's van Obama te plaatsen, waarbij zijn ogen telkens gericht zijn op een actieblok. Omdat je dit als mens niet kunt uitschakelen, kijk je onbewust met Obama mee en word je gedwongen een tekst te lezen. Hier onder zie je een paar voorbeelden van deze techniek.

 


Social media Obama

Figuur 1: President Obama wilt je emailadres hebben.


 

Figuur 2: President Obama wilt dat je alvast bepaald waar je gaat stemmen.

 

Facebook updates

Obama social media1

Obama social media2

Obama social media3

Obama social media4

Obama social media5

Obama social media6

Obama social media7

 

Figuur 3: Ook op Facebook wordt deze techniek meerdere malen gebruikt om ergens de nadruk op te leggen.

 

Obama weet: tekst is emotie

Tekst kan een bepaald gevoel overbrengen, denk maar aan het lezen van een boek. Tekst draagt een prikkel over die het gedrag van consumenten kan veranderen. Veel ondernemers onderschatten de kracht van tekst, maar één woordje kan al verschil maken in miljoenen euro’s winst.

 

Hieronder zie je hoe het woord ‘contribute’ wint van ‘donate’ met ruim 10%. Het woord ‘contribute’ wat bijdragen betekend, werd zo sterk omarmd omdat mensen het gevoel kregen dat hun donatie daadwerkelijk betekenis gaf aan de verkiezingsstrijd.

 

Met grote bezoekersaantallen telt elke procent, maar ook voor kleinere websites is het optimaliseren van een website rendabel. 

Obama donate button 



Er zijn uiteraard nog veel meer technieken om websitebezoekers te laten doen wat jij voor ogen hebt. Elke website heeft zijn eigen aanpak nodig!

Newsletter gatherer

Al 391 verstandige ondernemers ontvangen onze gratis tips

Vul alsjeblieft je email adres in