Tel Sell reclames worden door de meeste consumenten als irritant ervaren, maar waarom zijn ze dan nog steeds zo succesvol?

 

 

Voor veel mensen zijn Tel Sell reclames de grootste ergernis op televisie. Op een overdreven Amerikaanse manier worden producten aangeboden door koks, atleten en artsen. De zelfverzekerde en flitsende manier van presenteren laat je vaak denken dat Tel Sell de beste producten verkoopt die er bestaan.

 

De huidige consument is erg kritisch, maar de reclames van Tel Sell zijn zo geraffineerd dat ze hun investering nog steeds terugverdienen. Wij laten je zien waarom Tel Sell reclames nog steeds rendabel zijn en onthullen wat jouw website van deze reclames kan leren.

De autoriteittechniek

Je kan geen reclame van Tel Sell zien zonder dat een professionele atleet een fitnessproduct aanbiedt, een kok een mes demonstreert of een arts een geneesmiddel verkoopt. Tel Sell weet dat consumenten eerder geneigd zijn om iets aan te nemen van mensen die een specialist zijn in hun vakgebied, of van bijvoorbeeld bekende filmsterren zoals je hieronder ziet:

 

TelSellmarketing1 

Naast dat autoritaire personen de producten van Tel Sell makkelijker verkopen, wekken zij vaak met woorden de indruk dat de producten een wetenschappelijk bewezen achtergrond hebben. De televisieverkopers maken gebruik van woorden die de indruk wekken dat het product een wondermiddel is. Hoe vaak heb je niet het woordje ‘gepatenteerd’ in hun reclames voorbij horen komen?

 

Wij zeggen niet dat dit de manier is om jouw product of dienst te verkopen, maar alles binnen deze techniek duidt op een overvloed van zelfverzekerdheid in woord en beeld. Veel websites kunnen hier nog wat van leren; want als je niet overtuigd bent van je eigen product of dienst, hoe kan je dit dan op je klanten overbrengen?

Sociale bewijskracht

Het gebeurd wel eens dat je met een product thuis komt dat je eigenlijk niet nodig hebt. Het kan zijn dat je bent verleid door één van de sterkste marketingtechnieken die er bestaat: sociale bewijskracht.

 

Sociale bewijskracht is een techniek die uitgaat van de luiheid van de mens in het maken van keuzes. Wanneer een product door veel consumenten met tevredenheid is aangeschaft, denk jij als consument sneller dat het product wel goed moet zijn. Consumenten gaan uit van de ervaringen van anderen om hun keuze voor het product goed te keuren. Een eenvoudige en doeltreffende manier van verkopen die Tel Sell in al haar video’s toepast.

TelSellmarketing2

De verhalen van tevreden klanten worden nog sterker gemaakt wanneer Tel Sell het persoonlijk maakt. Dit doen ze door gebruik te maken van personen waarmee kijkers zich kunnen identificeren. Opa’s, oma’s, en kinderen, zij hebben allemaal plezier van de nieuwe gepatenteerde ‘Table mate’.

 

In rap tempo flitst de gehele doelgroep van a tot z voorbij en voordat je het weet heb je jezelf herkend in één van deze personen. Je bent dan een stapje dichterbij het kopen van het product en dat is precies wat Tel Sell wilt.

De schaarste-techniek

Iedereen die wel eens een Tel Sell reclame heeft gezien, weet dat aan het einde van de reclame een oproep wordt gedaan om het product te kopen. Als je direct besluit te bellen doen ze altijd nog iets van de prijs af. Ze spelen hiermee in op het gevoel om direct te handelen in ruil voor een beloning en sommige consumenten zijn nou eenmaal vatbaar voor een snel succesje. Het is misschien niet de meest doorslaggevende techniek, maar Tel Sell doet er alles aan om elke kijker over de streep te trekken.

 

TelSellmarketing3

De consistentie-techniek

Weinig consumenten houden van verrassingen en Tel Sell weet dit. Dit is de reden dat alle Tel Sell reclames dezelfde opbouw hebben. Je weet dat er een rood kruis door foute producten wordt gezet en dat vervolgens de oplossing volgt. 

 

Herkenbaarheid en vertrouwen zijn belangrijk om het hart van klanten te winnen, daarom wordt ook elke reclame door dezelfde persoon ingesproken. Consumenten willen nou eenmaal niet voor verrassingen komen te staan en zijn vatbaar voor herhaling. In hun onderbewuste houden ze zich vaak vast aan kleine details.

 

Wederkerigheid

Wanneer iemand je een complimentje geeft, ben je snel geneigd om een complimentje terug te geven. Dit psychologisch verschijnsel heet wederkerigheid. Tel sell maakt van dit verschijnsel gebruik door aan het einde van elke video de schijn op te houden een gratis product weg te geven. Het enige wat jij als consument voor tegenprestatie moet doen, is direct de telefoon pakken en bestellen.

 

Het woord ‘gratis’ gebruikt Tel Sell niet met toeval. Het zien of horen van het woord ‘gratis’ zorgt namelijk voor de aanmaak van een geluksstofje in onze hersenen. Wij noemen het woord ‘gratis’ daarom een magisch woord omdat het makkelijk in staat is om consumenten te beïnvloeden.

 

Conclusie

Tel Sell haalt bijna alle marketing technieken uit de kast om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Omdat tv-reclames de aandacht goed vast weten te houden is deze overkill aan informatie niet schadelijk. Het maakt op tv niet uit of Tel Sell een paar slechte argumenten gebruikt als het uiteindelijke argument om te kopen er maar bij zit.

 

Online hebben consumenten veel minder aandacht. Als je een overkill aan informatie op je website hebt, klikt je bezoeker meestal onbewust je website weg. Je kan de aanpak van Tel Sell dus niet 1 op 1 overnemen. De grootste les die je kunt trekken uit de aanpak van Tel Sell, is dat je met zelfvertrouwen en de juiste techniek je product of dienst moet aanbieden.

 

Bron: Robert Cialdini Influence

 

Welke techniek werkt voor jouw website?

Als je niet weet hoe je klanten over de streep trekt, kan het heel lang zoeken zijn naar de juiste marketingtechniek. Wil je weten wat jouw website-bezoekers ervan weerhoudt om te kopen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en krijg gratis marketing tips over hoe je dit probleem kan oplossen. 

Newsletter gatherer

Al 391 verstandige ondernemers ontvangen onze gratis tips

Vul alsjeblieft je email adres in